Header 4

18 december - what I've been eating lately

Skrivet av Caroline Högnäs 18.12.2020 | 1 Kommentarer

Kategorier:

Jag hintade ju i något skede om att jag hade tänkt göra ett "what I eat in a day"-inlägg. Men jag skippade den idén helt och i stället  för att bara sätta fokus på en dag tänkte jag visa några av de maträtter jag ätit de senaste veckorna (kom inte på någon bra rubrik på svenska, så jag är nu lite mrs worldwide).

Som ni kommer att märka när ni läser detta inlägg är vi inga gourmet-kockar i detta hushåll. Vi äter typ vanlig husmanskost och oftast när vi lagar mat har måltiderna samma "struktur" och innehåller kolhydrater (pasta, ris, potatis, rotsaker), protein (kyckling, fisk, ekologisk nötkött, veganskt alternativ), fett (olja, sås, lax) och grönsaker (eller frukt/bär vid frukost). En otroligt viktig sak när vi lagar mat är också kryddor. Förutom salt och peppar går det åt mycket mango-curry (bäst!), gurkmeja, paprika, vitpeppar, chili, vitlök, örter till matlagningen hos oss. Det skall smaka gott! Foto 2020 12 17 19 03 39Vi börjar med frukostarna. Jag äter nästan alltid havregrynsgröt med keso/kvarg, jordnötssmör och bär/frukt till frukost just nu. Inte mycket variation där inte. På helgerna brukar jag dock laga smoothiebowls ibland, som ni kan se på de översta bilderna.
1. Julig smoothie med juläpple, kanel och kardemumma. Recept hittar ni här.
2. Jordgubbssmoothie med granola och jordnötssmör.
3. Havregrynsgröt med hallonpuré, keso och jordnötssmör.
4. Havregrynsgröt med keso, äppelpuré och jordnötssmör.

Foto 2020 12 18 18 32 35Och så över till luncherna/middagarna. Innan min frivilliga karantän brukade jag ibland hämta lunch från någon restaurang här i närheten, men nu i och med att jag har undvikit sådana ställen så har jag lagat också lunch hemma.
1. Min makaronilåda som misslyckades så det blev någon sorts gryta i stället, men det var helt gott det också faktiskt. Förstås med ketchup på. Tips! Felix osötade ketchup är jättegod och innehåller alltså varken sötningsmedel eller socker.
2. Vi beställde sushi från sushibar+wine. Vet dock inte varför jag fotade när jag hade så få bitar på min tallrik, för jag äter helt klart mer än 6 bitar sushi...
3. Glutenfri tortilla med tacokryddad härkis (bondböna) - och nej, jag fick inte fast brödet. Samma sak varje gång.
4. Ugnspyttipanna med knackorv och potatis - och förstås ketchup och saltgurka NAM!!

Foto 2020 12 18 18 32 02

1. Gammal hederlig "kycklingsås och ris".
2. Shanghai fryswok med nyhtökaura (pulled oat). En "go to"-klassiker när jag skall ha något riktigt snabbt.
3. Pasta bolognese (eller ja, glutenfria makaroner med maletkött-tomatsås)
4. Batat, smörstekt sej och broccoli. Riktig fitnessmåltid (minus smöret).

---

Vad är din paradrätt när det kommer till vardagsmat? Eller vad äter du helst till frukost? Är det något av det jag äter som du aldrig skulle äta? Berätta gärna!

Kommentarer

  • Julia 19/12/2020 8:45am (10 månader sen)

    Vår go-to på vardagarna är typ shu mai dumplings som vi steker upp eller jackfrukt biffar! såå gott!
    Älskar också sushi men nu blev jag påmind om att äta det snart igen haha :D

    • Caroline Högnäs 19/12/2020 8:51am (10 månader sen)

      Ooh det låter gott!! :D ja sushi är ju så gott! 😍

Skriv en kommentar