7EEC0E37 0F8C 47F7 9230 B91FADB6CDB3

Periodisk fasta, ketogen kost och insulinresistens

Skrivet av Evelina Nygårds 22.07.2021 | 3 Kommentarer

Idag tänkte jag prata lite om mitt stora intresse biohacking. Biohacking betyder biologisk experimentering och det går ofta ut på att man försöker förbättra sin hälsa på olika naturliga sätt. Det kan vara genom kost, fasta, tillskott, träning, meditation eller annat i den stilen. 

Jag "firade" nämligen min biohacking 1-årsdag i torsdags. Under ett helt år har jag nu experimenterat med kost och periodisk fasta främst och resultaten är fantastiska!

Mitt intresse för biohacking började då jag en gång för alla bestämde mig för att bota min insulinresistens. Jag hade fått reda på den "diagnosen" ungefär 1,5 år tidigare och nog försökt fixa det lite halvhjärtat, men mest väntat på att någon läkare skulle hjälpa mig eller att det skulle försvinna av sig själv. Tja, det gör det inte och ingen läkare hjälpte mig heller, så jag började undersöka saken själv.

Insulinresistens är mycket mycket vanligt, i USA har 60% av befolkningen det och oftast utan att de vet om det. Vad i all värld är då insulinresistens? Hur kommer det sig att man aldrig hört om det om det är så vanligt?

Kort sagt, så är det ett förstadie till diabetes. Din kropp kan inte hantera insulinet på rätt sätt, som höjs då du äter något. För mig resulterade det i att jag alltid var trött, alltid hungrig och fick inte det minsta resultat hur mycket jag än försöka träna och äta "rätt". Jag förstod ju att något var fel med min kropp, men inte riktigt vad eller hur jag skulle fixa det. 

Jag intalade mig själv många gånger att "kanske jag inte äter så bra som jag tror" eller "kanske jag inte anstränger mig tillräckligt". Nu med facit i hand vet jag att jag gjorde allt rätt, men det skulle inte ha fungerat ändå, för mina hormoner var ur balas och då går det inte.

Hur blir man insulinresistent då? Jo, om du är en person som småäter hela tiden, äter mycket kolhydrater och socker och även ärftlighet spelar roll. (kort förklarat)

Hur fick jag reda på att jag hade det då? Jo jag var som sagt till läkare och ville ta reda på varför jag var trött, hungrig och utan resultat. Vi tog blodprover och det som visade avvikande var mitt fastande blodsockervärde. Det var lite högre än vad som är normalt, men inte jättehögt heller. Läkaren jag var till tyckte inte att det var så farligt så det blev inget mer med det.

JAG tyckte däremot att det var jättefarligt och sänkte det värdet på någon månad, men sen for orken att fixa resten och det tog alltså 1,5 år innan jag på allvar tog tag i saken igen, för nu var jag så TRÖTT på att vara TRÖTT! Jag hade sommarlov/semester och skolan skulle snart börja igen och jag var så trött, trots typ 8 veckor vila.. 

Jag började läsa allt jag hittade om trötthet, hunger, svårt att gå ner i vikt, dålig återhämtning mm, och snart kom jag in på insulinspåret. Jag läste forskningsresultat på alla språk jag klarade av, har nog sett alla videor på Youtube som finns om ämnet och har som sagt läst allt jag kommit över. 

Slutligen kunde jag konstatera att ketogen kost (keto) och periodisk fasta är det bästa botemedlet mot insulinresistens, men det tar långt tid. För att bota insulinresistensen vill du bli fettadapterad, dvs. du vill kunna bränna kolhydrater och fett lika enkelt. Detta tar 3-6 månader för det flesta, för mig tog det 6 månader. Äter du "vanlig" mat, så är du en socker/kolhydratsbrännare, och det är de flesta människor. Det innebär att du blir hungrig efter 3-6h och vill äta något, din energi blir låg och du kan bli på dåligt humör. Är du adapterad, så händer inte det. När dina kolhydrater är slut, så byter min kropp bränsle till fett (mitt egna kroppsfett alltså) och bränner det istället. Jag är alltså i princip aldrig hungrig. 

8782A901 0836 4558 AE65 813608517AF0

Hur började jag då?

I juli 2020 började jag alltså först med "vanlig LCHF", dvs. jag lämnade bort bröd, ris, pasta, potatis och socker. Åt istället proteiner och fett. Jag åt 3-5 ggr per dag, som jag gjort tidigare. I början av augusti blev jag magsjuk (kul med trevliga detaljer) och efter det var min kropp så känslig mot all mat, så det blev automatiskt att jag blev striktare med kosten. Nu kommer 4 månader av EXTREMT strikt ketogen kost (keto). Jag vägde allt och såg till att kolhydraterna var under 15g/dag. Kalorier brydde jag mig inte alls i, det var bara kolhydraterna jag brydde mig om. Jag drack fettkaffe på morgonen på vardagarna, bacon och ägg på helgerna. Äggröra eller kokade ägg varje dag till lunch i 4 månader... japp, läs det där en gång till... och sen fet korv eller kött till middag, mycket grädde och feta mjölkprodukter. Under dessa månader mådde jag emellanåt väldigt bra, ibland ganska dåligt.

Tröttheten försvann nästan genast, men jag mådde mycket illa och hade en del huvudvärk, för det är som en avvänjningsperiod från allt socker och kolhydrater. Det är även ganska svårt att få till en bra salt- och vätskebalans när man äter såhär.

Så småningom, slutade jag vara hungrig och åt bara 2-3 ggr/dag och jag började fasta lite av mig själv. Sen kom julen och jag ville äta vad jag ville, så jag gjorde det, med choklad och allt. Men av någon anledning så blev fastandet ännu naturligare, jag fastade 16-20h/dag utan att det var jobbigt.

Efter jullovet så återgick jag ketogen kost, men inte lika strikt. Jag slutade väga och mäta och åt nog mer än 15g kolhydrater, mer kring 50g skulle jag säga, vissa dagar åt jag hade jag ville, men fastande höll jag kvar vid, alla dagar.

Det började gå så lätt, tänkte inte alls på att jag inte ätit på 18 timmar och maten var enkel och god och NU, börjar resultaten komma! Blodsockret var alltid lågt och sjönk snabbt även om jag ätit kolhydrater/socker. Vikten droppade drastiskt och energin! Ja den var äntligen som den skulle, den var BÄTTRE än väntat faktiskt. 

Jag började träna karate i januari och 2 timmar träning gick utan problem, direkt efter jobbet vissa dagar. Jag provade på lite längre fastor ibland. 46h är längsta jag har fastat, har gjort det 5-10 ggr och det går riktigt bra det också. 

Jag kan alltså med stor säkerhet säga att, DETTA är det bästa jag gjort, även om det tagit mig över 1 år och jag kommer SJÄLVKLART att fortsätta! Jag mår ju toppen!

0DBA4A1B 92A9 4232 818F DB6E82F3CF3F

Hur lever jag nu?

Ja, det undrar kanske många. Här kommer en punktsummering, 

- Jag fastar mellan 16-24h varje dag. Lägger in en 45h fasta kanske 1 gång/månad.

- Äter 1-2 ggr/dag

- Jag äter lågkolhydratkost 80% av tiden, 20% vad jag vill. Jag mår bättre av lågkolhydrat nog, men ibland vill man ha ju glass eller hamburgare:)

- Tränar kampsport 2-3/vecka. Borde kanske röra på mig lite mer, men jag har varit lat under sommaren.

- Tappar långsamt i vikt hela tiden, är aldrig hungrig och har mycket energi.

- Jag tror inte att insulinresistensen är helt botad än, för jag reagerar nog om jag äter mycket socker eller kolhydrater på en gång, (jag får ont i magen och blir så trött att jag somnar) men jag är på god väg!

 

Det var lite om min biohackingresa, så om ni tyckte detta var intressant och vill veta mera. Kanske om vad för slags mat jag äter eller om varför det är bra att fasta eller fördelarna med långa fastor, så säg till! Lämna gärna en kommentar eller klicka på hjärtat <3 

02CF4150 E8C1 4EBE 948D FDD2DC14A747

 

Kommentarer

  • Dorte Skulason 22/07/2021 8:53pm (57 dagar sen)

    Tack - jag blir glad av att läsa om det du åstadkommit, jag känner igen mig i så mycket av det du skriver. Jag har oxå autoiminsjukdom och min vuxna dotter har begynnande problem, så vi måste göra något åt det !! Mat - fasta så klart, men tar du kosttillskott ? Vi är båda kolesterol känsliga och då blir ju den feta maten något att tackla !
    Allt gott / tack 🙏 Dorte

    • Evelina Nygårds 23/07/2021 3:16pm (56 dagar sen)

      Jag har provat massor med kosttillskott och vissa fungerar riktigt bra, andra märkte jag ingen skillnad av. Just nu tar jag inte så mycket, men det är igen - lathet.
      Jag ska skriva ett inlägg om kosttillskott så snart jag hinner. Angående kolesterolet, så behöver man egentligen inte äta så mycket fett när man väl är adapterad (efter 3-6 månader) inte i början heller, det är bara lättare och godare då :) Kan säkert skriva om det också om du är intresserad!
      Tack för din kommentar!

  • CHOISIR SA GUITARE 23/07/2021 4:03am (57 dagar sen)

    Wow, that's what I was searching for, what a stuff! existing here
    at this weblog, thanks admin of this web site.

    • Evelina Nygårds 23/07/2021 3:16pm (56 dagar sen)

      Thank you :)

  • Håkan 23/07/2021 11:18am (56 dagar sen)

    Hej

    Mycket intressant. Och roligt att du blev av med insulinresistensen!

    Det finns så många fördelar med att äta ketogen kost. Genomgick lite av samma resa för 4 år sedan. Och frugan för 3 år sedan. Dock undrar jag över omställningstiden på "3-6 månader".

    Om man slutar tvärt att äta kolhydrater så är kroppens glykogenförråd slut på mindre än en dag. Då börjar den bränna fett istället - dvs den har ställt om sig.

    Frugan har alltid behövt äta var 3-4:e timma, annars blev hon grinig. Hon var tveksam om keto, men testade. Redan andra dagen hoppade hon frukosten och åt inte på jobbet förrän lunch. Ett mirakel.

    Tror dock att det kan variera hur lång tid det tar att vänja sig mentalt, men vår erfarenhet är att det går supersnabbt.

    Hursomhelst. Fler människor borde testa. Och se på dina bilder vad gott man får äta!

    • Evelina Nygårds 23/07/2021 3:13pm (56 dagar sen)

      Hej! Vad roligt att ni också sett fördelarna med ketogen kost! Omställningstiden för att bli helt adapterade är 3-6 månader. Men jo man känner ju skillnad direkt, borde nog varit tydligare med det! Så jo kroppen börjar ju bränna fett direkt glykogenet är slut, men genast du äter kolhydrater så slutar ju förbränningen och det är ganska trögt att komma in i ordentligt ketos. Jag som är adaptern nu, kommer in i ketos på 15h, trots att jag ätit kolhydrater och/eller druckit alkohol. Det är skillnaden mellan att vara adapterad + att om man tränar och glykogenet tar slut, så byter det över till ketoner som bränsle och man orkar fortsätta hur länge som helst.

      Hoppas det blev tydligare nu och tack för din kommentar :)

Skriv en kommentar